Σελίδες

Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2020

ΣτΕ: Δυνατότητα καθορισμού ζωνών για φωτοβολταϊκά στη Ζώνη Β’ προστασίας του Υμηττού



Σύμφωνα με απόφαση των ανώτατου δικαστηρίου, επαφίεται στη Διοίκηση να θεσπίσει τις σχετικές κανονιστικές διατάξεις, τηρώντας τα νόμιμα κριτήρια
Τα φωτοβολταϊκά πάρκα δεν περιλαμβάνονται στις κοινωφελείς εγκαταστάσεις που μπορούν να εγκατασταθούν στη Ζώνη Β’ προστασίας του Υμηττού, σημειώνει σε πρόσφατη απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση, αν και η Ζώνη Β’ προστασίας χαρακτηρίζεται ως περιοχή εγκαταστάσεων κοινωφελών λειτουργιών, οι λειτουργίες αυτές εξειδικεύονται ρητώς στα οικεία κανονιστικά κείμενα ως αθλητικές, πολιτιστικές κλπ. δραστηριότητες. «Στις κοινωφελείς αυτές λειτουργίες ουδέποτε περιλήφθηκαν οι εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, έστω από ανανεώσιμες πηγές, όπως είναι τα φωτοβολταϊκά πάρκα», επισημαίνεται.

Σε ισχύ η απαγόρευση παρά την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος

Σύμφωνα με το ΣτΕ, η εξαίρεση των φωτοβολταϊκών δεν αίρεται από το γεγονός ότι έχει ακυρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα της 14ης Ιουνίου 2011 περί προστασίας του Υμηττού, με την απόφαση 2355/2017 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, για τον λόγο της παράλειψης τήρησης της διαδικασίας εκπόνησης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Κι αυτό γιατί η ακύρωση δεν έχει την έννοια της παύσης της από μακρού χρόνου αυξημένης προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού.

«Κατά συνέπεια, έργα καταρχήν μη συμβατά με τον προστατευόμενο χαρακτήρα της περιοχής του Υμηττού ως τόπου πρασίνου και αναψυχής, όπως είναι τα φωτοβολταϊκά πάρκα, δεν δύνανται να επιτραπούν ipso iure, ως αυτόθροη συνέπεια της ακύρωσης του από 14.6.2011 π.δ/τος προστασίας του Υμηττού. Περαιτέρω, η αυξημένη προστασία που απολαμβάνει η περιοχή του ορεινού όγκου του Υμηττού δεν τελεί σε αντίθεση με τις ειδικότερες ρυθμίσεις του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με τις οποίες οι ορεινοί όγκοι δεν συγκαταλέγονται στις ζώνες αποκλεισμού φωτοβολταϊκών πάρκων, αντιθέτως δε, βάσει του ίδιου ως άνω Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, οι χωροταξικές και περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες της περιοχής πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τη Διοίκηση σε κάθε περίπτωση εξέτασης αιτήματος αδειοδότησης έργου ΑΠΕ», σημειώνεται.


Κανονιστικές διατάξεις για το σύνολο του ορεινού όγκου

Πάντως, σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, η καταρχήν μη επιτρεπόμενη εγκατάσταση φωτοβολταϊκών επί του ορεινού όγκου του Υμηττού, θα μπορούσε τελικώς να επιτραπεί, στην περίπτωση κατά την οποία η Διοίκηση ήθελε να καθορίσει ζώνες υποδοχής φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων στο νέο διάταγμα προστασίας του Υμηττού, τηρώντας τα νόμιμα κριτήρια.

Επομένως, επαφίεται στη Διοίκηση να θεσπίσει τις σχετικές κανονιστικές διατάξεις, οι οποίες θα πρέπει να καταλαμβάνουν το σύνολο της προστατευτέας έκτασης και οι οποίες, μετά από εκτίμηση των λόγων δημοσίου συμφέροντος που δεν μπορούν να ικανοποιηθούν με άλλο τρόπο και µετά από στάθμιση των λόγων αυτών με την επίδραση των νέων εγκαταστάσεων επί της φυσικής ισορροπίας του όρους, είτε θα επιτρέπουν, είτε θα απαγορεύουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων επί των ορεινών όγκων.

«Ήδη, σε εναρμόνιση με το Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, το ήδη ισχύον και μεταγενέστερο της κρινόμενης αιτήσεως Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών περιλαμβάνει ειδική χωροταξική ρύθμιση για τα φωτοβολταϊκά πάρκα, σύμφωνα με την οποία η εγκατάσταση των έργων αυτών απαγορεύεται, καταρχήν, σε ζώνες προστασίας ορεινών όγκων, καθίσταται, όμως, κατ’ εξαίρεση δυνατή σε ζώνες υποδοχής μικρής έκτασης, υποδεικνυόμενες από τα εκάστοτε εκδιδόμενα διατάγματα προστασίας των ορεινών όγκων, υπό τις εκεί ρητώς οριζόμενες προϋποθέσεις», προστίθεται.


www.worldenergynews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου