Σελίδες

Τετάρτη 5 Μαΐου 2021

Νίκος Καραβαγγέλης: "Χάθηκε χρόνος , χάνονται ευκαιρίες. Απαιτείται πολιτική βούληση και άμεσα έργα"


Με αφορμή , τα πρόσφατα ατυχήματα που είχαν δύο ποδηλάτες και ένας νεαρός με ένα ηλεκτρικό πατίνι στους δρόμους της Ηλιούπολης και ενόψει της επικείμενης έγκρισης του Σχεδίου Βιώσιμης Ανάπτυξης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Η νοοτροπία και η αντίληψη που έχουν οι περισσότεροι σχετικά με την οδική συμπεριφορά, φαίνεται ότι θα απαιτήσει αρκετά χρόνια προσπαθειών για να επιτευχθεί η αλλαγή τους . Παρ' ότι έχουν γίνει προσπάθειες βελτίωσης των συνθηκών που επικρατούν στους δρόμους αλλά και στην πρόοδο της τεχνολογίας στον τομέα της ασφάλειας των οχημάτων , η οδηγική συμπεριφορά της πλειονότητας των οδηγών στην Ελλάδα παραμένει επιεικώς απαράδεκτη.





Μόνο με τον κατάλληλο συντονισμό πολιτείας - τοπικής αυτοδιοίκησης , με την εισαγωγή μαθήματος οδικής συμπεριφοράς, με συνεχείς ενημερωτικές δράσεις , με την επανεξέταση των ορίων ταχύτητας εντός των πόλεων , τον σωστό σχεδιασμό και την δημιουργία δικτύων ποδηλατόδρομων θα διαμορφωθούν οι κατάλληλες και ασφαλείς συνθήκες για όσους χρησιμοποιούν τα φιλικά για το περιβάλλον είδη μετακίνησης (πεζοπορία , ποδήλατο , πατίνι κ.α)


Η πανδημία απέδειξε ότι ο κόσμος αγαπά ιδιαίτερα το ποδήλατο και το περπάτημα και διεκδικεί ασφαλείς συνθήκες ,για την ευρεία χρήση τους στην καθημερινότητα. Οι ευκαιρίες που παρέχονται στους διοικούντες πολλές. Στο χέρι τους είναι να αποδείξουν ότι τα όσα κατά καιρούς δηλώνουν και υπόσχονται θα μετουσιωθούν σε πράξεις. Οι αποφάσεις που θα λάβουν θα αποδειχτούν καθοριστικές για το μέλλον όλων μας.

Δυστυχώς όμως επιβεβαιώνεται σε μεγάλο βαθμό , ότι όποιες προσπάθειες γίνονται για την προώθηση ιδιαίτερα της χρήσης του ποδηλάτου αποδεικνύονται περισσότερο επικοινωνιακές , αφού δεν αποτελούν μέρος ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου.


Όλες οι δράσεις και τα προγράμματα, είτε μιλάμε για κοινόχρηστα ποδήλατα, είτε για την δημιουργία ποδηλατόδρομων, είτε για την απόκτηση και χρήση ηλεκτρικών ποδηλάτων , ξεκινάνε με ενθουσιασμό , καμπάνιες προώθησης πολλές φωτογραφίες και ανακοινώσεις. Όμως τις περισσότερες φορές καταλήγουν να φθίνουν και να σταματούν σε σύντομο σχετικά χρόνο , με ελάχιστες εξαιρέσεις τοπικών σχεδίων συνήθως πόλεων της επαρχίας.

Στην Ηλιούπολη , πλην ενός συμβολικού "κλεισίματος" της Λεωφ. Ειρήνης και απόδοσης της για αποκλειστική χρήση της από πεζούς και ποδηλάτες για κάποιες ώρες , της πραγματοποίησης μιας ποδηλατικής βόλτας και την εξαγγελία για την τοποθέτηση υποδομών για την χρήση 20 κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων, δεν έχει γίνει κάτι ουσιαστικό για την δημιουργία έστω ενός pop-up ποδηλατόδρομου λίγων χιλιομέτρων, αν και υπάρχουν οι κατάλληλες νομοθετικές προβλέψεις.


Στην προσεχή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ηλιούπολης αναμένεται η έγκριση του σταδίου ΙΙΙ της μελέτης ΣΒΑΚ Ηλιούπολης . Με την έγκριση αυτή ουσιαστικά περαιώνεται η μελέτη και ο Δήμος θα έχει στην διάθεσή του έναν ολοκληρωμένο και επιστημονικά τεκμηριωμένο οδηγό, για τις παρεμβάσεις που μπορεί να κάνει για την βελτίωση της αστικής κινητικότητας στην πόλη.

Με ενδιαφέρον αναμένεται η αξιοποίηση των προτάσεων για:

-την δημιουργία δικτύου ποδηλατόδρομων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας που περιλαμβάνονται στη μελέτη του ΣΒΑΚ ,
- την άμεση δημιουργία pop-up ποδηλατόδρομων και πρόχειρων πεζοδρομήσεων μέχρι να υλοποιηθούν τα παραπάνω , σύμφωνα με τις δυνατότητες που δίνει ο νόμος 4688/2020,
- την εφαρμογή του ορίου ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα της κίνησης των οχημάτων εντός της πόλης, σε όλους τους δρόμους που δεν αποτελούν κεντρικές οδικές αστικές αρτηρίες.


Εναπόκειται πλέον στην δημοτική αρχή να αποδείξει κατά πόσο διαθέτει την απαραίτητη βούληση, προκειμένου να υποστηρίξει και να πραγματοποιήσει τα παραπάνω. Στην ουσία καλείται να υλοποίησει τις προθέσεις της και τις υποσχέσεις της , όπως αυτές έχουν εκφραστεί κατά καιρούς σε διάφορες συναντήσεις και διαβουλεύσεις.


Και φυσικά δεν θα πρέπει να αναφερόμαστε για την κατασκευή ενός ποδηλατόδρομου μερικών εκατοντάδων μέτρων σε βάθος χρόνου μερικών ετών ,αλλά ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων μερικών χιλιομέτρων τουλάχιστον μέσα στην επόμενη τριετία , με προοπτική επέκτασης και ένωσης τους με ένα ενιαίο διαδημοτικό δίκτυο αλλά και με ποδηλατικά μονοπάτια στο Υμηττό.


Θα πρέπει να εκλείψουν φαινόμενα πολιτικής ατολμίας και αναβλητικότητας. Έχει ήδη χαθεί χρόνος και ευκαιρίες .Όταν τέτοιες αποφάσεις συναρτώνται με το πολιτικό κόστος, εξαιτίας κάποιων ενδεχόμενων αντιδράσεων, δεν πρόκειται να υπάρξει καμία θετική εξέλιξη και πρόοδος.


Η κοινωνία και ο κόσμος αλλάζουν με ρηξικέλευθες αποφάσεις και όχι με συμβιβασμούς, υπεκφυγές και δικαιολογίες.


Ας μην ξεχνάμε άλλωστε τους στίχους του Οδ. Ελύτη που κρύβουν πολύ μεγάλους συμβολισμούς.


«Την Άνοιξη αν δεν την βρεις, την φτιάχνεις……..
Ναι την φτιάχνεις.
Με εκείνα τα όνειρα που θα σε γεμίσουν υποσχέσεις.
Και με εκείνα τα χαμόγελα που θα σου δείξουν πως πρέπει να ζεις.»

Νίκος Καραβαγγέλης - Μέλος Δ.Σ ΚΑΦΑΔΗΛ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου