Σελίδες

Δευτέρα 2 Αυγούστου 2021

Πέτρος Φιλιππίδης: Πάρ' τον... στη φυλακή


Βασίλης Τσακίρογλου

Ο ηθοποιός ήταν γνωστός στους καλλιτεχνικούς κύκλους για τη χυδαία ατάκα-παρότρυνσή του «πάρ‘ τον» προς τις γυναίκες συναδέλφους του - Ο βίος και η πολιτεία του στο σανίδι και το σινεμά, το τέλος μιας λαμπρής καριέρας που έληξε άδοξα μετά τις καταγγελίες εναντίον του για βιασμούς - Σκόπευε να αποσυρθεί στο ησυχαστήριό του στην Κορινθία, αλλά τον πρόλαβε η φυλακή - Τι φοβάται περισσότερο πίσω απ’ τα κάγκελα - Η παρέα με τον Λιγνάδη στο κελί
Λέγεται ότι μόλις πληροφορήθηκε ότι θα συλληφθεί, θα διανυκτερεύσει στη ΓΑΔΑ και από εκεί θα οδηγηθεί απευθείας στη φυλακή ότι ο Πέτρος Φιλιππίδης αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει με υπερβολική δόση ηρεμιστικών.


Το βλέμμα του τρόμου μπροστά σε αυτό που τον περιμένει στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Τρίπολης διακρινόταν καθαρά στα πλάνα και τις φωτογραφίες από τη μεταγωγή του, παρά την κάλυψη από το τζόκεϊ και τη μάσκα. Η μεγαλύτερη αγωνία του στη συγκεκριμένη φάση ήταν μήπως μοιραστεί το κελί του κρατητηρίου στη ΓΑΔΑ με άλλους ποινικούς κρατούμενους. Τελικά, πέρασε ένα βράδυ σε πλήρη απομόνωση.

Στα 57 του χρόνια και ύστερα από μια φαντασμαγορική καριέρα, ο Πέτρος Φιλιππίδης, με χειροπέδες περασμένες στους καρπούς και σε στενό κλοιό αστυνομικών, είναι ένα θέαμα που έως πριν από μερικούς μήνες ελάχιστοι θα περίμεναν να αντικρίσουν στην πραγματική ζωή - και λιγότερο απ’ όλους ο ίδιος. Διότι, ακόμη και μέχρι μερικές ώρες πριν από τη σύλληψή του, ήταν πεπεισμένος ότι είχε διαφύγει τον κίνδυνο της προφυλάκισης.



Ο Πέτρος Φιλιππίδης βγαίνει από τη ΓΑΔΑ για να οδηγηθεί στις Φυλακές Τριπόλεως. Το βλέμμα του τρόμου μπροστά σε αυτό που τον περιμένει διακρίνεται καθαρά στα πλάνα και τις φωτογραφίες από τη μεταγωγή του, παρά την κάλυψη από το τζόκεϊ και τη μάσκα. Οι μέρες της μεγάλης δόξας και των λαμπερών παραστάσεων έχουν δώσει τη θέση τους στην απόγνωση για τον εγκλεισμό και τις μαύρες σκέψεις

Οτι εντέλει η Δικαιοσύνη θα του χαριζόταν και δεν θα πλήρωνε το τίμημα για τις πράξεις για τις οποίες κατηγορείται, για μια σειρά από περιστατικά τα οποία συνέβησαν κατά τη μακρά περίοδο που εκείνος συμπεριφερόταν σαν αρσενικός κτήτωρ του θεατρικού σύμπαντος, έχοντας παραχωρήσει στον εαυτό του το δικαίωμα να παρενοχλεί σεξουαλικά, με χυδαίο και προκλητικά αλαζονικό τρόπο, κατά το πλείστον νεαρές και σχετικά άσημες ηθοποιούς.

Η «μέθοδος Φιλιππίδη» ήταν λίγο πολύ η ίδια και είχε πάντα την ίδια κατάληξη: τη διαταγή «πάρ’ τον», η οποία από τον περασμένο Φεβρουάριο έχει ταυτιστεί με το πάλαι ποτέ αγαθό και ευχάριστο πρόσωπο του Πέτρου Φιλιππίδη.


Οι περιγραφές των φερόμενων ως θυμάτων του είναι υπερβολικά λεπτομερείς -σε βαθμό ανατριχιαστικό- και περιλαμβάνουν τόσα πολλά κοινά στοιχεία, ώστε το ενδεχόμενο να έχει εξυφανθεί σκευωρία εις βάρος του φαντάζει εξαιρετικά απίθανο. Αν μη τι άλλο, σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε η 15η τακτική ανακρίτρια της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, στην οποία έχει ανατεθεί η διερεύνηση της υπόθεσης.


Με τη δική της εισήγηση και με τη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας εισαγγελέως διατάχθηκε η άμεση προφυλάκισή του. Με βάση το σκεπτικό ότι, εάν παρέμενε ελεύθερος και εμπλεκόταν ξανά στο καλλιτεχνικό κύκλωμα, θα μπορούσε να επαναλάβει τις ίδιες πράξεις και να διαπράξει τα ίδια αδικήματα για τα οποία κατηγορείται. Αγνωστο σε ποιον βαθμό, αλλά οπωσδήποτε θα πρέπει να επηρέασε την κρίση ανακρίτριας και εισαγγελέως η στάση την οποία ο Πέτρος Φιλιππίδης τηρεί παγίως: επιμένει να δηλώνει αθώος για όλες τις κατηγορίες.

Ωστόσο, αν ισχύει το κατηγορητήριο, φέρεται να έχει διαπράξει τουλάχιστον τρία κακουργήματα (έναν βιασμό και δύο απόπειρες βιασμού). Η προβλεπόμενη ποινή για καθένα από αυτά, ή κατά συγχώνευση για το σύνολό τους, είναι πολυετής φυλάκιση. Και εφόσον πρόκειται για κακουργήματα, οποιαδήποτε ποινή επιβληθεί στον Πέτρο Φιλιππίδη δεν θα είναι εξαγοράσιμη.

Πηγές από το περιβάλλον του τέως δημοφιλούς πρωταγωνιστή αναφέρουν στο «ΘΕΜΑ» ότι, ανεξάρτητα από τη δίωξή του, ο ηθοποιός είχε ήδη πάρει την απόφαση να εγκαταλείψει την ενεργό καλλιτεχνική δράση στο θέατρο και την τηλεόραση. Αντιλαμβανόμενος ότι η καριέρα του έχει επί της ουσίας καταστραφεί, είχε προγραμματίσει την απόσυρσή του και τη μετακόμιση εκτός Αθήνας, πιθανότατα στην εξοχική του κατοικία στην Κορινθία, όπου θα διέμενε μόνιμα.

Μέχρι στιγμής, η σύζυγός του Ελπίδα Νίνου και ο γιος του Δημήτρης βρίσκονται σταθερά στο πλευρό του. Η κυρία Νίνου έχει επιλέξει να υφίσταται στωικά και αδιαμαρτύρητα τον διασυρμό από τα πεπραγμένα του συζύγου της, παραμένοντας αφοσιωμένη σε αυτόν.

Του παρέχει άλλοθι, τρόπον τινά, ακόμη και έναντι των κατηγοριών εκ μέρους της Αννας-Μαρίας Παπαχαραλάμπους. Ο Φιλιππίδης προσπάθησε να ανασκευάσει ό,τι του καταλογίζει η ηθοποιός, με το επιχείρημα ότι οι δυο τους είχαν ερωτικό δεσμό. Η κυρία Νίνου επιβεβαίωσε ότι γνώριζε τα πάντα γι’ αυτή την εξωσυζυγική σχέση του Πέτρου Φιλιππίδη και έδειχνε κατανόηση. Ωστόσο, μακριά από τις κάμερες, το πρόσωπο που φέρεται να έχει συντριβεί από τις αποκαλύψεις για τον ασελγή βίο και βέβαια τη φυλάκιση του Φιλιππίδη είναι ο 23χρονος γιος του Δημήτρης.

Ο οποίος, πέραν της προσωπικής οδύνης, κάνει τα πρώτα του βήματα στον κόσμο του θεάματος ως ηθοποιός και ο ίδιος.

«Θίασος» διεστραμμένων


Σε κατάσταση σοκ λέγεται ότι παρέμεινε ο μέχρι πρότινος δημοφιλής κωμικός και κατά τις πρώτες ώρες του στη φυλακή. Η οποία δεν είναι καθόλου συνηθισμένη περίπτωση σωφρονιστικού ιδρύματος. «Σεξουαλικές Φυλακές Τριπόλεως» είναι η άτυπη πλην διαδεδομένη ονομασία της συγκεκριμένης ειρκτής, εφόσον εκεί εκτίουν την ποινή τους σχεδόν όλοι οι διαβόητοι βιαστές και παιδεραστές.

Ενας πολυμελής «θίασος» βαρύτατα διεστραμμένων ανδρών, οι οποίοι έχουν πρωταγωνιστήσει στις πλέον ειδεχθείς και φρικιαστικές υποθέσεις σεξουαλικών εγκλημάτων που έχουν διαπραχθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Μάλιστα, αντίθετα από άλλα σωφρονιστικά καταστήματα όπου υπάρχουν αρκετά κελιά για μικρό αριθμό κρατουμένων ή και απομόνωσης, στην Τρίπολη οι τρόφιμοι συναγελάζονται σε θαλάμους με 20-25 κλίνες.

Ο Πέτρος Φιλιππίδης θα πρέπει να έχει πληροφορηθεί επαρκώς για το τι ισχύει στις «Σεξουαλικές Φυλακές Τριπόλεως», και ίσως ακριβώς γι’ αυτό να ήταν τόσο τρομαγμένος.

Παλαιότερος τρόφιμος του συγκεκριμένου καταστήματος ο οποίος είχε κρατηθεί εκεί προσωρινά ενώ ήταν υπόδικος για οικονομικό αδίκημα μεταφέρει στο «ΘΕΜΑ» μια ασύλληπτα νοσηρή εικόνα: «Οι παιδεραστές βλέπουν τηλεόραση για να “φτιάχνονται” με τις παιδικές σειρές και τις διαφημίσεις παιχνιδιών. Είναι απίστευτο, αν δεν το δει κάποιος με τα μάτια του, γιατί εκεί καταλαβαίνεις ότι η φυλακή δεν τους λέει τίποτα, η αρρώστια δεν βγαίνει από την ψυχή τους. Δεν μετανιώνουν και δεν διορθώνονται.

Και ύστερα τους ακούς πάλι στο τηλέφωνο, πώς μιλάνε ακόμη και στα παιδιά τους. Σαν να ήταν οι ερωμένες τους, με απειλές “θα σε σκοτώσω αν πας με άλλον” και τέτοια».

Ρωτώντας τον ίδιο άνθρωπο πώς φαντάζεται ότι η κοινότητα της φυλακής θα υποδεχτεί κάποιον celebrity όπως ο Πέτρος Φιλιππίδης, η απάντηση είναι η εξής: «Εγώ, από το λίγο που έμεινα δίπλα σε τέτοια τέρατα, μπορώ να φανταστώ ότι έναν τύπο σαν τον Φιλιππίδη θα τον λιώσουν στο δούλεμα. Αυτός θα είναι πεθαμένος από τον φόβο του, μήπως και του συμβεί κάτι εκεί μέσα απ’ όσα ακούγονται ότι γίνονται στις φυλακές.

Στην αρχή θα τον αφήσουν να χαλαρώσει, αλλά μετά θα του σφυρίζουν και θα του φωνάζουν διάφορα, τύπου “πσστ, γλυκούλη, έλα πάρ’ τον”. Και μακάρι γι’ αυτόν να σταματήσουν μόνο εκεί».

Το Σωφρονιστικό Κατάστημα Τρίπολης δεν είναι μεγάλο. Φτιάχτηκε για περίπου 50 κρατούμενους και σήμερα στεγάζει πάνω από τους διπλάσιους. Στην απεχθή και επικίνδυνη «ελίτ» των σεξουαλικών εγκληματιών οι οποίοι διαβιούν εκεί ανήκουν ο «παιδεραστής με το βαν», ο «δράκος του Αμαρουσίου», καθώς και ο Παναγιώτης Δράκος, γνωστός και ως «βιαστής μετά μουσικής», καθώς ασελγούσε σε ανήλικες μαθήτριες ωδείου, ο «παιδόφιλος παπάς από τη Μάνη», ο οποίος βίαζε τη 12χρονη κόρη της συντρόφου του κ.ά.

Η πιθανότερη διευθέτηση για τον Πέτρο Φιλιππίδη είναι η μεταφορά του στην 3η Πτέρυγα της φυλακής, εκεί όπου έχει ήδη εγκατασταθεί ο συνάδελφος και ομότεχνός του Δημήτρης Λιγνάδης. Δεδομένης της πολύ κακής ψυχολογικής κατάστασης του Φιλιππίδη και προκειμένου να αποτραπούν σκέψεις περί αυτοκτονίας, η διοίκηση του καταστήματος επιλέγει να τον «ζευγαρώσει» με τον Λιγνάδη.

Σίγουρα οι δυο τους θα έχουν πολλά να πουν. Ο Λιγνάδης είναι προφυλακισμένος από το τέλος Φεβρουαρίου και εις βάρος του εκκρεμούν τουλάχιστον τρεις δικογραφίες για βιασμό ανηλίκου και άλλα συναφή αδικήματα. Ο Φιλιππίδης, όπως και ο πρώην διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, δεν γνωρίζει ακόμη την ετυμηγορία των δικαστών, καθώς θα πρέπει προηγουμένως να οριστεί η δικάσιμος για την υπόθεσή του, να ολοκληρωθεί η ακροαματική διαδικασία και, αν αποδειχθεί η ενοχή του, να ακούσει πόσο μεγάλο θα είναι το μέρος τη ζωής του το οποίο θα αναγκαστεί να περάσει πίσω από τα κάγκελα.

Το απυρόβλητο της έπαρσης

Μετά τις πρώτες καταγγελίες εις βάρος του, όταν δηλαδή στην αρχή του περασμένου Φεβρουαρίου έσκασε η βόμβα των αποκαλύψεων για πολλαπλές «προσβολές γενετήσιας αξιοπρέπειας», ο Πέτρος Φιλιππίδης εξαφανίστηκε από τη δημόσια σφαίρα. Τηρώντας κατά γράμμα την οδηγία του συνηγόρου του, απείχε από κάθε είδους δημοσιότητα και απέφυγε να προβεί στην παραμικρή δήλωση, έστω και στοιχειώδους άμυνας έναντι όσων του καταμαρτύρησαν επωνύμως η Αννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, η Λένα Δροσάκη και η Πηνελόπη Αναστασοπούλου.

Ωστόσο, πέραν αυτών, στον φάκελό του προστέθηκαν και άλλες ηθοποιοί, οι οποίες θέλησαν να μην κοινοποιήσουν τα πλήρη στοιχεία τους. Οπως και να ’χει, στην περίπτωση του Φιλιππίδη προκαλεί εντύπωση η βεβαιότητά του ότι βρισκόταν σε κάποιου είδους απυρόβλητο. Και ότι, ακόμη κι αν έβρισκαν ποτέ το θάρρος να τον καταγγείλουν οι γυναίκες που -πάντα, κατά τους δικούς τους ισχυρισμούς- είχαν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση ή και κακοποίηση, κανείς δεν θα τις πίστευε.

Εξάλλου, ακόμη κι αν δινόταν βάση στις μαρτυρίες των φερόμενων ως θυμάτων της σεξουαλικής του λαιμαργίας, ο λόγος του θα κονιορτοποιούσε κάθε απόπειρα κηλίδωσης της υπόληψής του. Από τις περιγραφές που περιλαμβάνονται στις καταγγελίες φαίνεται ότι ο Φιλιππίδης είχε την εδραία και ακλόνητη πεποίθηση ότι δεν έκανε τίποτα παράνομο, ούτε καν παρεξηγήσιμο!

Πηγές από το περιβάλλον του τέως δημοφιλούς πρωταγωνιστή αναφέρουν στο «ΘΕΜΑ» ότι, ανεξάρτητα από τη δίωξή του, ο Πέτρος Φιλιππίδης είχε ήδη πάρει την απόφαση να εγκαταλείψει την ενεργό καλλιτεχνική δράση που του χάρισε τόσες δόξες στο θέατρο και την τηλεόραση

Αλλά ακόμη κι αν έκανε κάτι τέτοιο, ποιος θα τολμούσε να τον σύρει δεμένο με χειροπέδες στη φυλακή; Τα γεγονότα δείχνουν ότι πίστευε πως δεν υπήρχε κανένας φραγμός, ηθικός ή άλλος, στο να εκμεταλλεύεται την ανάγκη λιγότερο καταξιωμένων συναδέλφων του να εξασφαλίσουν εργασία στις παραστάσεις που εκείνος σκηνοθετούσε ή και πρωταγωνιστούσε ως θιασάρχης.

Ο Φιλιππίδης δείχνει να πόνταρε στο γεγονός ότι, ωθούμενες από την αγωνία τους να βρουν δουλειά μέσα σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό επαγγελματικό πεδίο όπου περίπου 8 στους 10 ηθοποιούς είναι άνεργοι, οι νεότερες θα υπέκυπταν στις ερωτικές του ορέξεις. Ούτως ή άλλως, όμως, εκείνος σε ελάχιστο χρόνο μετά τη γνωριμία περνούσε στις ασελγείς προτάσεις, στις ανάρμοστες διαχύσεις και κατά κανόνα απευθείας στη σεξουαλική επίθεση. Από το σημείο αυτό και πέρα, η ντροπή, η ενοχή και κυρίως ο φόβος των θυμάτων θα φρόντιζαν αυτομάτως για τη διαφυγή του.

«Μου σήκωσε το φόρεμα»

Μία από τις καταγγελίες που καίνε τον Πέτρο Φιλιππίδη περιέχει περιγραφές οι οποίες δείχνουν παραστατικά τον τρόπο με τον οποίο φέρεται να λειτουργούσε. Πρόκειται για την αναφορά στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) μιας ηθοποιού η οποία είχε επαγγελματικό ραντεβού μαζί του τον Αύγουστο του 2014, εν όψει συνεργασίας. Αφού η συνάντησή τους ολοκληρώθηκε, εκείνος προθυμοποιήθηκε να τη μεταφέρει στο σπίτι της με το αυτοκίνητό του. Ξαφνικά όμως λοξοδρόμησε στους ήσυχους δρόμους του Παλαιού Ψυχικού και στάθμευσε το αυτοκίνητο σε ένα αδιέξοδο.

Σύμφωνα με τη διήγηση της καταγγέλλουσας, «ο Φιλιππίδης πάτησε το κεντρικό κλείδωμα για τις πόρτες. Αρχισε να απλώνει το χέρι του πάνω μου και να μου σηκώνει το φόρεμα. Του άρπαξα τα χέρια και του είπα να σταματήσει. “Κόφ’ το! Θα σε βγάλω στα κανάλια”, του είπα.

Αλλά εκείνος γελούσε και χαϊδευόταν. Και είπε: “Τα αρχ... θα μου κλ... τα κανάλια!”. Τον έβλεπα να ξεφεύγει. Κατέβασε το παντελόνι του και άρχισε να αυνανίζεται. Είχε ιδρώσει και ήταν απαίσιος. Του φώναζα να ανοίξει τις πόρτες. Με έπιασε από τον σβέρκο και με τράβηξε πάνω του - ο σιχαμένος.

Δεν ξέρω... Ισως θα έπρεπε να τον δαγκώσω με λύσσα και να του κάνω ζημιά. Ούτε αυτό, όμως, άντεχα να κάνω εκείνη τη στιγμή. Εκανα πως παθαίνω κρίση. Χτυπιόμουν. Χέρια, πόδια, γόνατα, αγκώνες. Υστερία. Σοκ. Κρίση.

Στην αρχή τού άρεσε. Εβαζε περισσότερη δύναμη και πόθο. “Πάρ’ τον! Πάρ’ τον στο στόμα”, μου έλεγε σχεδόν αυτιστικά. Μετά από λίγα λεπτά, και αφού εγώ ήμουν δίπλα του σε έξαλλη κατάσταση, σαν ένα αγρίμι, ο Φιλιππίδης άνοιξε την πόρτα και με πέταξε έξω από το αυτοκίνητο. Επεσα στο έδαφος με τα γόνατα. “Αντε γαμ... που θες και ρόλο!” μου φώναξε κι έφυγε».


Πηνελόπη Αναστασοπούλου

Η παρενόχλησή της άρχισε, βάσει της καταγγελίας της στο ΣΕΗ, το 2005: «Είχε βάλει και τα δυο του χέρια μέσα στο παντελόνι του και κάνοντας παλινδρομικές κινήσεις χάιδευε τα γεννητικά του όργανα. Εγώ ένιωθα άβολα, αλλά αυτό δεν έδειχνε να τον ενδιαφέρει»

Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους
Η ηθοποιός αναφέρθηκε στα τραυματικά για την ίδια γεγονότα όταν ήταν 24 ετών. Περιέγραψε πώς ο Φιλιππίδης έβρισκε την ευκαιρία να τη φιλά στο στόμα επί σκηνής «με βία, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του», ενώ την παρακολουθούσε και εκτός θεάτρου προκαλώντας της φόβο

Λένα Δροσάκη
Η δική της περιπέτεια με τον Πέτρο Φιλιππίδη άρχισε το 2007, όταν εκείνη φοιτούσε σε ιδιωτική δραματική σχολή. «Αρχισε να με απειλεί ανοιχτά ότι, αν δεν του κάτσω, θα φροντίσει να μην περάσω ως φοιτήτρια τις εξετάσεις του υπουργείου»


Μεγάλη προϊστορία

Πέρα από το πλήθος των καταγγελιών (8 κατά πληροφορίες), τις οποίες το ΣΕΗ διαβίβασε στην Εισαγγελία, πέρα και από τον μεγάλο αριθμό των μαρτύρων κατηγορίας (άνω των 50), ιδιαίτερα επιβαρυντικό στοιχείο για τον Φιλιππίδη αποτελεί η χρονική διάρκεια της έκνομης δράσης του. Και μολονότι, σύμφωνα με το γράμμα του νόμου, κάποια από τα παραπτώματά του έχουν πλέον παραγραφεί λόγω παρέλευσης χρόνου, ενισχύεται η εντύπωση ότι ο Πέτρος Φιλιππίδης επιδιδόταν κατά συρροή σε πράξεις προσβολής γενετήσιας αξιοπρέπειας, όπως αποδίδεται στη νομική ορολογία η επίθεση που αποσκοπεί σε μη συναινετικό σεξ. Και μαζί με αυτή φέρεται να ασκούσε συστηματικά εργασιακό εκφοβισμό.

Η Αννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους αναφέρθηκε στα τραυματικά για την ίδια γεγονότα του 2000, όταν εκείνη ήταν μόλις 24 ετών. Περιέγραψε πώς ο Φιλιππίδης τής είχε παραχωρήσει ξεχωριστό καμαρίνι στο Θέατρο Βρετάνια, κάτι που δεν δικαιολογούνταν από τον ρόλο της στο έργο «Οι Ηλίθιοι».

Εκείνος θεωρούσε ότι είχε το δικαίωμα να εισβάλλει όποτε ήθελε στον χώρο της ηθοποιού και, όπως χαρακτηριστικά λέει η Παπαχαραλάμπους, «κατέβαζε το παντελόνι του και ουρούσε επιδεικτικά στον νιπτήρα του καμαρινιού μου, κάτι που έκανε εξαιτίας της νοσηρής επιθυμίας του να με μειώνει και να με ταπεινώνει».

Η ίδια προσθέτει ότι ο Πέτρος Φιλιππίδης έβρισκε την ευκαιρία να τη φιλά στο στόμα επί σκηνής «με βία, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του», ενώ την παρακολουθούσε και εκτός θεάτρου προκαλώντας της φόβο. Το αποτέλεσμα αυτής της συμπεριφοράς ήταν, όπως τονίζει η Παπαχαραλάμπους, να καταφύγει στο αλκοόλ, ελπίζοντας ότι η μέθη θα τη βοηθούσε να αντέξει τα δεινά που υπέφερε εξαιτίας του Φιλιππίδη.

Η παρενόχληση της Πηνελόπης Αναστασοπούλου άρχισε, βάσει της καταγγελίας της στο ΣΕΗ, το 2005. Και ήδη από το πρώτο ραντεβού, στο καμαρίνι του στο Θέατρο Μουσούρη, ο Φιλιππίδης άνοιξε κατευθείαν τα χαρτιά του για το τι ακριβώς περίμενε από τη νεοφώτιστη, τότε, ηθοποιό: «Μπήκαμε στο καμαρίνι του και εκείνος κλείδωσε την πόρτα, κάτι που με έκανε αμέσως να νιώσω πολύ άβολα.

Ξεκίνησε να με ρωτάει διάφορα πράγματα για εμένα και μετά από λίγο, προς μεγάλη μου έκπληξη, διαπίστωσα ότι είχε ανοίξει διάπλατα τα πόδια του, είχε βάλει και τα δυο του χέρια μέσα στο παντελόνι του, ακριβώς στη γενετήσια περιοχή, και κάνοντας παλινδρομικές κινήσεις χάιδευε τα γεννητικά του όργανα. Εγώ ένιωθα άβολα, αλλά αυτό δεν έδειχνε να τον ενδιαφέρει. Συνέχισε να έχει τα χέρια του μέσα στο παντελόνι, κάνοντας κινήσεις και τρίβοντας την περιοχή».

Το 2010 ο Φιλιππίδης κάλεσε την Αναστασοπούλου να συμμετάσχει στη «Μαύρη Κωμωδία», ξανά στο Μουσούρη. Οπως διηγείται εκείνη, πάλι συνέβησαν τα ίδια: «Επιδεικτικά έβαζε τα χέρια του μέσα στο παντελόνι και στη συνέχεια ερχόταν και με ακουμπούσε στο πρόσωπο και το σώμα μου, για να με τοποθετήσει σε ένα σημείο της σκηνής και να μου δώσει σκηνικές κατευθύνσεις, προσβάλλοντας έτσι την προσωπικότητά μου και προκαλώντας μου ανυπόφορη αηδία».

Καριέρα με εισιτήριο το σεξ

Συνταρακτικά είναι όλα όσα αποκάλυψε η Λένα Δροσάκη, μία από τις πλέον ταλαντούχες ηθοποιούς της γενιάς της. Η δική της περιπέτεια με τον Πέτρο Φιλιππίδη άρχισε το 2007, όταν εκείνη ήταν 24 ετών και φοιτούσε σε ιδιωτική δραματική σχολή. Μετά από μια τυχαία γνωριμία μαζί της, ο Φιλιππίδης, σύμφωνα με την καταγγελία της, «έφτασε στο σημείο να με παίρνει τηλέφωνο και να αυτοϊκανοποιείται, ενώ ταυτόχρονα μου απηύθυνε χυδαίες εκφράσεις και με ρωτούσε πιεστικά “πότε θα του κάτσω”».

Η Λένα Δροσάκη επισημαίνει μάλιστα κάτι εξίσου χυδαίο με τη σεξουαλική πολιορκία που υφίστατο: «Εκείνος άρχισε να με απειλεί ανοιχτά ότι, αν δεν του κάτσω, θα φροντίσει ώστε να μην περάσω ως φοιτήτρια τις εξετάσεις του υπουργείου.

Εγώ είχα τρομοκρατηθεί διότι δεν ήξερα κατά πόσο είναι πράγματι σε θέση να πραγματοποιήσει την απειλή του. Την ημέρα των εξετάσεών μου που θα διεξάγονταν στο Θέατρο Τέχνης, στην οδό Φρυνίχου, και ενώ περίμενα έξω από το θέατρο τη σειρά μου να εξεταστώ, ο Φιλιππίδης εμφανίστηκε μπροστά μου. Με ρώτησε για πολλοστή φορά “αν θα του κάτσω”.

Εγώ τρομοκρατήθηκα, έχασα τα λόγια μου και πάγωσα επιτόπου στη θέση μου. Οταν ανέβηκα στη σκηνή για να εξεταστώ, τον είδα να εισέρχεται στην αίθουσα του θεάτρου και να κατευθύνεται προς το μέρος όπου καθόταν η εξεταστική επιτροπή, χαιρετώντας εγκάρδια τα μέλη της και συνομιλώντας μαζί τους σε θερμό τόνο. Οταν οι κριτές δεν τον είχαν πια στο οπτικό τους πεδίο, διότι κοιτούσαν πλέον εμένα, ο Φιλιππίδης έφερε τον δείκτη του χεριού στο πλάι του κεφαλιού του και έκανε τη χαρακτηριστική κίνηση που σημαίνει “είδες που σ’ τα ’λεγα;”.

Περιττό να αναφέρω ότι δεν πέρασα στις εξετάσεις του υπουργείου, αν και, για να είμαι απολύτως σαφής, δεν μπορώ να ξέρω κατά πόσο αυτό οφείλεται πράγματι σε ενέργειες του καταγγελλομένου ή στο γεγονός ότι η απόδοσή μου δεν ήταν η επιθυμητή, κυρίως λόγω της ταραχής που μου είχε προκληθεί, η οποία κυριολεκτικά με είχε παγώσει».

Σκηνές ζηλοτυπίας

Αυτό ήταν το πρώτο επεισόδιο της σχέσης του Φιλιππίδη με τη Δροσάκη. Θα ακολουθούσε και επόμενο, 12 χρόνια αργότερα. Το 2019 και αφού είχε ήδη τιμηθεί με το βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την υποκριτική της τέχνη, η Κάτια Δανδουλάκη πρότεινε στη Λένα Δροσάκη να λάβει μέρος στην παράσταση «Έγκλημα στο Οριεντ Εξπρές». Στην αρχή η Δροσάκη απέρριψε την πρόταση, ακριβώς επειδή ο σκηνοθέτης θα ήταν ο Φιλιππίδης.

Η Δανδουλάκη επέμεινε και τελικά την έπεισε. Μετά από μερικές πρόβες, κατά τα λεγόμενα της Δροσάκη, «δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους παρενοχλήσεις, σκηνές ζηλοτυπίας, ξεσπάσματα οργής και ταπεινωτικές προσβολές προς το πρόσωπό μου, χωρίς να του έχω ποτέ δώσει το παραμικρό δικαίωμα. Κάποια στιγμή, όλη αυτή η απαράδεκτη και προσβλητική συμπεριφορά του έφτασε στο αποκορύφωμά της.

Μια μέρα, χωρίς κανέναν λόγο, ο Φιλιππίδης επιτέθηκε λεκτικά και με απίστευτη ένταση, ενώπιον όλου του θιάσου, σε εμένα και τον συνάδελφό μου, Λευτέρη Ζαμπετάκη, προφανώς θεωρώντας ότι έχουμε μεταξύ μας κάποιου είδους ερωτική σχέση, πράγμα που δεν ίσχυε καν».

Η εξέλιξη της ιστορίας ήταν ότι Δροσάκη παραπονέθηκε στη Δανδουλάκη, ο θίασος τάχθηκε στο πλευρό της και ο Φιλιππίδης απαλλάχθηκε των καθηκόντων του. Η Κάτια Δανδουλάκη τον απέλυσε, μια κίνηση που εξέπληξε ακόμη και τη Λένα Δροσάκη, η οποία παρατηρεί στο κείμενο της καταγγελίας της, ότι «δεν συνηθίζεται στον χώρο μας, και ίσως σε κανέναν επαγγελματικό χώρο, να αποχωρεί ο ισχυρός και να παραμένει ο αδύναμος».

Ωστόσο, ο μόνος που δεν φάνηκε να πτοείται ήταν ο Πέτρος Φιλιππίδης. Και είναι ακριβώς η έκπληξή του, όταν μετά τη σύλληψή του μονολόγησε «δεν το πιστεύω, δεν το περίμενα αυτό που κάνατε, δεν είναι δυνατόν», η οποία ενισχύει την εντύπωση πως ήταν βέβαιος ότι θα παραμείνει ατιμώρητος και ανενόχλητος. Ισως αυτή η πεποίθηση, κάτι μεταξύ ευσεβούς πόθου και αυτο-παραπλάνησης, να αποτελεί φυσική συνέχεια της αλαζονείας του.

Μια παραίσθηση μεγαλείου. Αν ευσταθούν οι κατηγορίες που τον βαρύνουν, αν είναι ακριβείς οι μαρτυρίες των φερόμενων ως θυμάτων του, τότε ο Φιλιππίδης θα έπρεπε κάποτε να πάρει ένα σκληρό μάθημα συμπεριφοράς.

Να συναντήσει τη Νέμεσή του. Μάλλον λέει πολλά το ότι ακόμη και η σταθερή και ένθερμη υπέρμαχός του, η Βάνα Μπάρμπα, φαίνεται να αυτοσυγκρατείται μετά την προφυλάκισή του. Και ίσως λέει ακόμη περισσότερα το ότι δημοσίως υπέρ του τάσσεται πια μόνο η Μαρία Ιωαννίδου. Διακηρύσσοντας ότι «πενθούμε τον καλλιτέχνη και τον σπουδαίο ηθοποιό Πέτρο Φιλιππίδη. Δυστυχώς, είναι ασθενής. Θα μπορούσε να έχει εκατομμύρια γυναίκες, με το κύρος και τη σχετική του γοητεία». Ακόμη κι αν είναι έτσι, ο εγκλεισμός και η στέρηση της ελευθερίας του πιθανώς να βοηθήσουν τον Πέτρο Φιλιππίδη. Να καταλάβει ότι στις εξουσίες του θιασάρχη και του σκηνοθέτη, όσο χαρισματικός κι αν είναι, δεν περιλαμβάνεται η σεξουαλική παρενόχληση, ούτε η απόπειρα βιασμού, ούτε ο ίδιος ο βιασμός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου