Σχεδιαστική προσέγγιση κόμβου επί της Λ.Βουλιαγμένης. Πηγή: ΟΔΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Ε.Ε.
Του Νίκου Καραγιάννη
Σε ρυθμούς υλοποίησης περνά η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης και αναβάθμισης της Λ.Βουλιαγμένης, μέρος των νέων επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες κλείδωσε οριστικά η ανάληψη των μελετών από την Lamda Development για λογαριασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Οι συζητήσεις για την δωρεά των μελετών εκ μέρους της Lamda είχαν ξεκινήσει εδώ και καιρό όμως η απόφαση λήφθηκε πριν από λίγες ημέρες. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι προμελέτες θα ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι (2022) και στόχος είναι να ολοκληρωθούν σε διάστημα 12-14 μηνών.
Οι προμελέτες για το έργο είναι σύνθετες λόγω της φύσης του αντικειμένου και θα χρειαστεί η συμβολή πολλών διαφορετικών μελετητικών ιδιοτήτων για να ολοκληρωθούν.
Η Lamda θα αναλάβει και την περιβαλλοντική μελέτη του μεγάλου οδικού έργου. Αυτό σημαίνει πως το project θα παραδοθεί ώριμο προς δημοπράτηση. Σύμφωνα με εκτιμήσεις το κόστος των μελετών κυμαίνεται από 3-5 εκατ. ευρώ. Να θυμίσουμε πως η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης περιλαμβάνεται και στην τελευταία έκδοση του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας.
Ποια είναι η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης
Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης θα ξεκινά περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, περίπου στο ύψος του Metro Mall στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια το έργο περιλαμβάνει ανισοπεδοποίηση όλων των κόμβων μέχρι το ύψος της Γλυφάδας.
Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από δύο διακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα διαθέτει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε θέματα οδικής ασφάλειας. Στο project θα εφαρμοσθούν τόσο το value engineering, όσο και η τεχνολογία BIM, για να συγκρατηθεί το κόστος που σήμερα υπολογίζεται σε περίπου 450-500 εκατ. ευρώ, σε τρέχουσες τιμές.
Η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης δεν θα λειτουργήσει ανακουφιστικά μόνο για τα νότια προάστια αλλά θα συμβάλλει αποφασιστικά στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πρωτεύουσας. Ουσιαστικά θα γίνει μέρος ενός οδικού δακτυλίου με ελεύθερων λεωφόρων (ή αστικών αυτοκινητόδρομων αν θέλετε) που θα βελτιώσει τους απαιτούμενους χρόνους οδήγησης.
Θα λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους δύο μεγάλους κυκλοφοριακούς δακτύλιους του Λεκανοπεδίου, της Αττικής οδού και της Βουλιαγμένης και ουσιαστικά θα ολοκληρώσει ένα ελεύθερο δακτύλιο που ξεκινά από τον Ανισόπεδο Κόμβο Φαλήρου, φτάνει στη Μεταμόρφωση, συνεχίζει με την Αττική Οδό μέχρι την Κατεχάκη και συνεχίζει με την Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης και φτάνει χωρίς φανάρια μέχρι τον πόλο του Ελληνικού.
Ανισόπεδοι κόμβοι προβλέπεται να δημιουργηθούν στη Λ.Καρέα, στο ύψος της Ηλιούπολης, στην Λ.Δωδεκανήσου, στην Εθνάρχου Μακαρίου, στην Καραϊσκάκη, στην Λ.Αλίμου και στο Ελληνικό. Εκτιμάται ότι η απόσταση Κατεχάκη-Ελληνικό θα είναι υπόθεση 7-8 λεπτών υπό κανονικές συνθήκες.
Θα είναι ο δεύτερος ελεύθερος κάθετος άξονας της Αθήνας μετά τον Κηφισό και σύμφωνα με πηγές κοντά στο θέμα εκτιμάται ότι με τη λειτουργία του θα λειτουργήσει αποσυμφορητικά στην κίνηση του κορεσμένου κυκλοφοριακά άξονα της Λεωφόρου Κηφισού.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Η έναρξη υλοποίησης της Αστικής Σήραγγας Ηλιούπολης και αναβάθμισης της Λ.Βουλιαγμένης, φέρνει και πάλι στην επιφάνεια το mega-project των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Στα σχέδια υπάρχει πέρα από το συγκεκριμένο έργο και οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο.
Ωστόσο ακόμα δεν έχει ληφθεί η οριστική απόφαση για το πως θα προχωρήσουν τα έργα αυτά. Δηλαδή αν θα είναι με παραχώρηση ή δημόσια έργα και αν θα είναι αυτοτελή η μέρος ενός συνολικού πακέτου που θα λειτουργεί ως μια “Αττική Οδός 2.0”.
Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως αυτά τα έργα λόγω της δεδομένης εμπορικότητας τους θα προσελκύσουν τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους που ήδη προετοιμάζονται για τον επικείμενο διαγωνισμό. Το συνολικό ύψος των έργων εκτιμάται σε πάνω από 1 δισ. ευρώ με άλλες εκτιμήσεις να προσεγγίζουν και το 1,5 δισ. ευρώ.
Οι σχετικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν εντός του 2022 δεδομένου και του χρόνου προετοιμασίας που χρειάζονται, λόγω μεγέθους αυτά τα έργα.
Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης θα ξεκινά περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, περίπου στο ύψος του Metro Mall στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια το έργο περιλαμβάνει ανισοπεδοποίηση όλων των κόμβων μέχρι το ύψος της Γλυφάδας.
Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από δύο διακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα διαθέτει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε θέματα οδικής ασφάλειας. Στο project θα εφαρμοσθούν τόσο το value engineering, όσο και η τεχνολογία BIM, για να συγκρατηθεί το κόστος που σήμερα υπολογίζεται σε περίπου 450-500 εκατ. ευρώ, σε τρέχουσες τιμές.
Η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης δεν θα λειτουργήσει ανακουφιστικά μόνο για τα νότια προάστια αλλά θα συμβάλλει αποφασιστικά στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πρωτεύουσας. Ουσιαστικά θα γίνει μέρος ενός οδικού δακτυλίου με ελεύθερων λεωφόρων (ή αστικών αυτοκινητόδρομων αν θέλετε) που θα βελτιώσει τους απαιτούμενους χρόνους οδήγησης.
Θα λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους δύο μεγάλους κυκλοφοριακούς δακτύλιους του Λεκανοπεδίου, της Αττικής οδού και της Βουλιαγμένης και ουσιαστικά θα ολοκληρώσει ένα ελεύθερο δακτύλιο που ξεκινά από τον Ανισόπεδο Κόμβο Φαλήρου, φτάνει στη Μεταμόρφωση, συνεχίζει με την Αττική Οδό μέχρι την Κατεχάκη και συνεχίζει με την Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης και φτάνει χωρίς φανάρια μέχρι τον πόλο του Ελληνικού.
Ανισόπεδοι κόμβοι προβλέπεται να δημιουργηθούν στη Λ.Καρέα, στο ύψος της Ηλιούπολης, στην Λ.Δωδεκανήσου, στην Εθνάρχου Μακαρίου, στην Καραϊσκάκη, στην Λ.Αλίμου και στο Ελληνικό. Εκτιμάται ότι η απόσταση Κατεχάκη-Ελληνικό θα είναι υπόθεση 7-8 λεπτών υπό κανονικές συνθήκες.
Θα είναι ο δεύτερος ελεύθερος κάθετος άξονας της Αθήνας μετά τον Κηφισό και σύμφωνα με πηγές κοντά στο θέμα εκτιμάται ότι με τη λειτουργία του θα λειτουργήσει αποσυμφορητικά στην κίνηση του κορεσμένου κυκλοφοριακά άξονα της Λεωφόρου Κηφισού.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Η έναρξη υλοποίησης της Αστικής Σήραγγας Ηλιούπολης και αναβάθμισης της Λ.Βουλιαγμένης, φέρνει και πάλι στην επιφάνεια το mega-project των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Στα σχέδια υπάρχει πέρα από το συγκεκριμένο έργο και οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο.
Ωστόσο ακόμα δεν έχει ληφθεί η οριστική απόφαση για το πως θα προχωρήσουν τα έργα αυτά. Δηλαδή αν θα είναι με παραχώρηση ή δημόσια έργα και αν θα είναι αυτοτελή η μέρος ενός συνολικού πακέτου που θα λειτουργεί ως μια “Αττική Οδός 2.0”.
Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως αυτά τα έργα λόγω της δεδομένης εμπορικότητας τους θα προσελκύσουν τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους που ήδη προετοιμάζονται για τον επικείμενο διαγωνισμό. Το συνολικό ύψος των έργων εκτιμάται σε πάνω από 1 δισ. ευρώ με άλλες εκτιμήσεις να προσεγγίζουν και το 1,5 δισ. ευρώ.
Οι σχετικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν εντός του 2022 δεδομένου και του χρόνου προετοιμασίας που χρειάζονται, λόγω μεγέθους αυτά τα έργα.
ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΑ: Όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί ο μέσος αναγνώστης ο χρόνος υλοποίησης του έργου θα διαρκέσει πάνω από μια πενταετία ( στην καλύτερη των περιπτώσεων) και εάν τελικά υπάρχει το 2026 καζίνο στο Ελληνικό αυτό θα συμβεί χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ένα έργο που θα δώσει μερική ανακούφιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Ηλιούπολης αφού το παλιό τμήμα της Κατεχάκη θα προτιμάτε από τους πολλούς που θα θέλουν να αποφύγουν την πληρωμή διοδίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου